Muhammed (s) Ayşe (r.anhe) İle Evlenme Yaşı Kaçtır?
Muhammed (s) Ayşe (r.anhe) İle Evlenme Yaşı Kaçtır?
Her fırsattan İslam'a saldıran ve haksız iftiraları ile islam’la savaşan ideolojik dinlerin bağlıarının yalan, aldatma ve aynı zamanda tutarsızlıklarını ortaya koyacak bir istatistik ortaya koyacağız. Tabii burada şunu ifade edeyim ki bu kimselerin Resulullah efendimizin 9 yaşında evliliği ile ilgili attıkları iftiranın nasıl kendi hayatlarında vazgeçilmez bir inanç olduğunu ve tamamen meşru ve yasal olmayan flört, medres hayatı ve zina şeklinde yapılan rızaya karşılık ilişki, tecavüz ve birçok konuları gündeme getireceğiz.
2006 tarihli baskı’da ''Türkiye Cinselliği Konuşuyor'' adlı kitapta bundan tam 18 yıl önce cinsel ilişki yaşı 12 yaştan daha küçük olmuş ve bunların ilişki oranı yüzde 5,3 olmuştur. Yine aynı şekilde 18 yıl önce basılan bu kitap 13-15 yaş arası ilişkiyi %29,5 diyor aynı şekilde 16 ile 17 yaş arası %12,2 demekte. Madem 18 yaş altı evlilik yasak ise neden zina ve bu gibi ilişkilere izin veriliyor? Bu çifte standartlık değil mi? Bu ahlaksızlığa göz yummak değil midir? Sağlıklı bir toplumun sosyolojik açıdan ıslah, terbiye ve ahlaki boyutlarla bir evlilik gerçekleştirmesi mi daha iyi? Yoksa meşru olmayan ilişki, zina, fuhuş yada her ay ve yılda bir defa sevgili değiştirerek zina yapmak mı daha ahlaklı?
Dolayısıyla bugün Laik ideolojik dinlerin bağlıları ahlaksız, meşru olmayan ve yasal olmayan yollarla 12 yaş altı çocukların ilişkisini onaylıyorlar ama evliliğine karşı çıkıyorlar, bu onların ne kadar da kalplerinde, vicdanlarında, fıtratlarında ve onların akıllarında ne kadar da büyük bir bozulmuşluğu göstermekte.
''International Technical Guidance On Sexuality Education'' Başlıklı Birleşmiş Milletler raporuna göre tüm ülkelerde çocuklara eğitim müfredatlarında 5 ile 18 yaş arası cinsel ilişki eğitimin verilmesi istenmektedir. Bu ne demek biliyor musunuz? Bu tamamıyla cinsel eğitimin sonucunda çocukların artık ilişki kurabilir ve seks yapabilir anlamına geliyor. Nitekim de başarılı oldular. Çünkü yukarıda verdiğimiz istatistikler'de onu gösteriyor. Şunu hemen ifade edeyim ki 2006'da basılan bu kitap aradan 18 yıl geçti ve bugün ilk okullarda tutun 8-9 yaş ve üzerinde cinsel ilişki tüm tecrübelerle ortadadır. Biz şu anlamda 18 yaş altı evliliğe izin vermeyen modern cahiliye gayrimeşru olan ve 8-9-10 yaş arası ilişki izin vermeleri onların çifte standart, ahlaksızlık ve nedenli kızlarımıza bir sex objesi gibi görerek olayın vehametin gözler önüne koymuyor mu?
Birleşmiş Milletler raporu hamile kalmama şartıyla cinsel ilişkiye izin veriyor. Mesela İsveç'te 18 yaş altı bir Müslüman bir kız eğer zina yapmaz ya da sevgili edinmek istemiyorsa ailesinden alınıyor ve bunun için yasa çıkarmışlardır. Yine aynı şekilde Belçika'dan cinsel ilişki rızası 14 yaştır, Japonya'da 13 yaştır ve hatta Amerika'da bazı eyaletlerde 9 ile 12 yaş arasındadır evlilik olmakta, nitekim Amerika'da son 3 yılda 200.000 tane kız çocuğu ile resmi evlilik tespit edilmiştir.
Bugün okullarda çocukları erkek-kız zorla karma olarak yan yana oturtuyorlar ve çocukları özellikle ortaokul ve lise öğrencileri piknik ya da gezi adı altında tecrübe ve haberlerde sabit olduğu üzere otellerde aynı oda’da tutuluyor ya da kız erkeklere sevgili yollarını açıyorlar neden bunu yapama gereğini duyuyorlar?
Özellikle sanat adı altında sanatçılar bugün televizyon tv, tiyatro, sinema ve kitle iletişim araçlarını kullanarak sanat adı altında tecavüzü, çocuk istismarlığı, çocuk ilişkileri, pornografi ve benzeri tüm ahlaksızlığı ve namussuzluğu televizyonda topluma dayatarak bunun yolunu açılmasına izin vermiyor mu?
Birleşmiş Milletler eğer kendi rızalarıyla 18 yaş altında ilişki kurarsa bu kimselere hiçbir ceza uygulanmaz diyor ama kendi rızaları ile evlenirlerse hapse atılacağını söylüyor, bu nasıl bir ahlaksızlık? Nasıl bir edepsizlik? Nasıl bir tuzak? 18 yaş altı gayri meşru cinsel ilişkiye izin verenler aynı rıza ile evliliğe neden izin vermiyorlar?
Dolayısıyla bugün cinsel ilişki 8 ile 18 yaş arası hat safhada iken okullarda cinsellik ve flörtlük söz konusu iken uyuşturucu, kumar, zina ve benzeri birçok kötülük söz konusuyken kendi çöplüklerine bakmayan, kendi ahlaksızlıklarını görmeyen, kendi çiftler standart ve çelişkilerini görmeyen bu ideolojik dinlerin bağlılarının Rasulullah'a iftira atmaları sadece bir ön yargı, taassub ve İslama düşmanlıklarını ilan etme olduğunu ispatlamaktadır.
Kur'an'a Göre Evlilik Yaşı Nedir?
Yaklaşık 4 ayetle islamda evlilik yaşının olgunluk, akıl yeterliliği ve bendenin elverişli olması ile ancak evliliğin söz konusu olduğunu ispatlayacağız. Sonra Buhari'de 6 yaş'ında nişan, 9 yaşında evlendiği ve Ayşe annemizin oyuncakları ile Resulullah'ın evinde oynadığı hadisin tahlilini yapacağız. Çünkü aynı Buhari'de Ayşe annemiz 18 yaşında evlendirdiği ile ilgili rivayet’ söz konusu olmakla beraber Tirmizi, Müslim, Ahmet ibni Hanbel, İbni Hişam, İbni İshak, Abu Davud, İbni Mace ve benzeri rivayetlerde minumum 17 ile 21 yaş arası evliliğin söz konusu olduğunu biliyoruz. Bu arada bu çelişkili hadis usul ilmine göre ele alacağız ve bu iki çelişkili hadisin arasını bulmamız lazım zaten usul ilmi bize bunu öğretiyor.
Kur'an-ı Kerim'e göre ve aynı zamanda Dört Mezhebe göre kişinin evlilik yaşı 3 şart üzere bina edilmiştir.
1- Buluğ yaşı 2- Akit/Akli olgunluk 3- Hamilelik kudreti olması. Bu şartlar olmadan kız çocuklarıyla evlilik caiz değildir. Bazi Alim konumunda olanları küçük çocuklarla evlenmesine mubah demeleri kendi yanlış ictihadleridir ve islamı bağlamaz.
1- Buluğ yaşı: Bu tamamıyla bir kız çocuğunun beden açısından olgun olma yaşıdır. Nitekim bunun delili kur’an’da;
وَابْتَلُوا الْيَتَامٰى حَتّٰٓى اِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَۚ فَاِنْ اٰنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُٓوا اِلَيْهِمْ اَمْوَالَهُمْۚ وَلَا تَأْكُلُوهَٓا اِسْرَافًا وَبِدَارًا اَنْ يَكْبَرُواۜ وَمَنْ كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْۚ وَمَنْ كَانَ فَق۪يرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِۜ فَاِذَا دَفَعْتُمْ اِلَيْهِمْ اَمْوَالَهُمْ فَاَشْهِدُوا عَلَيْهِمْۜ وَكَفٰى بِاللّٰهِ حَس۪يبًا
Evlilik çağına ulaşıncaya kadar yetimleri sınayın. Onların (evlenecek) olgunluğa ulaştığını sezerseniz, mallarını onlara verin. Onların büyüyüp (mallarını alacakları korkusuyla) israfla ve çabucak mallarını yemeyin. Her kim zengin olursa (onların mallarından yemesin,) iffetli davransın. Kim de fakir olursa örfe göre yesin. (Olgunluğa eriştiklerini görüp) mallarını onlara verdiğinizde şahit tutun. Hesap gören olarak Allah yeter. (4/Nisâ, 6)
Bu ayette; Evlilik çağına (buluğ) ulaşıncaya kadar yetimleri sınayın.
Bu ayet yukarıdaki saydığımız üç şarttan biri olan hem buluğ hem akıl beden şartı ortaya koymuştur.
2- Akit/Akli olgunluk: Bu aklın olgunlaşması anlamındadır. Mesala ticaret, mal ve mülkünü bağımsız bir şekilde kontrol edebilir bir olgunluğa ulaşması yani akli olgunluğa ulaşması. Nitekim ayette;
فَاِنْ اٰنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُٓوا اِلَيْهِمْ اَمْوَالَهُمْۚ
Onların (evlenecek) olgunluğa ulaştığını sezerseniz, mallarını onlara verin. Nisa:6
3- Hamilelik kudreti olması. Buda bir kimsenin hamile kalabilecek bir konumda olmasıni1 ihtiva eder.
Nitekim Kur'an'ın ayetlerine göre evlilik yaşı neymiş?
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِاَنْفُسِهِنَّ ثَلٰثَةَ قُرُٓوءٍۜ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ اَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّٰهُ ف۪ٓي اَرْحَامِهِنَّ اِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّٰهِ وَالْيَوْمِ الْاٰخِرِۜ
(Kocaları tarafından) boşanan kadınlar, (hamile olup olmadıkları anlaşılsın diye) üç kur müddetince iddet beklerler. Şayet Allah’a ve Ahiret Günü'ne iman ediyorlarsa, Allah’ın rahimlerinde yarattığını gizlemeleri helal değildir. (2/Bakara, 228)
Bu ayet ise üçüncü şart olan kadının hamile kalması ile ilgilidir. Nitekim 6 yaşında evlenilen bir kız çocuğunda hamilelik söz konusu olmadığı gibi ayetin ifadesi ile üç kur/temizlik müddetince beklerler manası hamileliğin elverişli olmasıdır.
يَٓا اَيُّهَا النَّبِيُّ اِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَٓاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَاَحْصُوا الْعِدَّةَۚ وَاتَّقُوا اللّٰهَ رَبَّكُمْۚ
Ey Nebi! Kadınları boşamak (istediğinizde), onları iddetleri (vaktinde, yani temizlendiklerinde) boşayın ve iddet müddetini hesaplayın. Rabbiniz olan Allah’tan korkup sakının. (65/Talak, 1)
وَاُو۬لَاتُ الْاَحْمَالِ اَجَلُهُنَّ اَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّۜ
Hamile kadınların (iddetiyse) yüklerini bırakmalarıdır. (65/Talak, 4)
Bu ayetler ifade ettiğimizi gibi hamileliğe elverişli olan kadınlar için söz konusudur.
Şunu hemen ifade edeyim ki Madem size göre Müslümanlar Rasulullah'ın sünnetine tabidir onun sözlerini ve fiillerini yerine getiriyor. Peki madem Rasulullah 9 yaşında Ayşe annemizle evlenmişse! Neden Ümmet Rasulullah'ın bu sünnetinden yüz çevirdi! Alimler, hocalar ve ümmet neden bu sünneti yerine getirerek 9 yaşında çocuklarla evlenmediler? Neden böyle bir evlilik olmadı? Nitekim;
Enes r.a dedi ki: Peygamber efendimiz s.a.v şöyle buyurdu:
فَمَنْ رغِبَ عَنْ سُنَّتِى فَلَيْسَ مِنِّى
''Herkim Sünnetimden yüz çevirirse benden değildir.
Buhari, Nikah 1; Müslim, Nikah 5, (1401); Nesâî, Nikah 4, (6, 60).
َمَنْ أَحْيَا سُنَّتِي فَقَدْ أَحَبَّنِي وَمَنْ أَحَبَّنِي كَانَ مَعِي فِي الْجَنَّةِ
Rasulullah sav. Efendimiz şöyle buyurdular;
Kim benim sünnetimi ihya ederse beni sevmiş olur. Beni seven de cennette benimle beraber olur. Tirmizi, Sünen, İlim, 39/16 (V;46)
Dolayısıyla cinsel ilişki bugün Türkiye'de 8 yaşına kadar okullara kadar inmişken her tarafta küçük çocukları istismar etmek, tecavüz ve buna benzer namusluluk söz konusu iken Rasulullah aleyhisselam ile iftira atan cahillere şunu söylüyoruz dürüst, adalet ve doğruluktan yana olun.
Kur'an-ı Kerim'de yetimler, kadınların evliliği ya da mallarını onlara vermek suretiyle tasarruf etme ile ilgili gelen ayetlere baktığımızda Allah olgunluğu şart koşarak ‘’Rüşd’’, ‘’Akli olgunluk ve kavramlarını kullanır ki bu Rüşd olgunluk ve Akil baliğ kavramı mezhepler arasında her ne kadar ihtilaf olsa da 15,18, 20 ve 25 yaş arasıdır.
Sözlükte Rüşd; Doğru yolu bulmak, makul davranmak, akıl, mantık ve doğru karar almak gibi manalara gelir. Ekonomik, ahlaki ve sosyolojik olgunluğa ulaşmış, harcaması fikri, tutum ve davranışlarında olgunluğa verilen isimdir.
Maliki, Şafi, Hanbeli mezhepleri ve Hanefi mezhebinden Ebu Yusuf ve Muhammed'in içtihadına göre kişi ne kadar büyürse büyürsün Reşid olmadıkça malları konusunda tasarruf hakkı olmaz ve bunu Ailesi tasarruf eder, demişlerdir.
Mezhepler arasında Ruşd yaşı ihtilaflı olmakla beraber 15, 18, 20 ve 25 arasında değişmektedir.
Resulullah aleyhisselatu vesselam'ın kızı Fatma, eşi Ayşe, Safiye, Esma ve eşi Cüveyri ile evlenmesi 18-19 yaş aralığıdır. Dolayısıyla Kur'an-ı Kerim'de Rabbimiz evlilik için rüşd şartını koşmaktadır. Bu da ancak dediğimiz gibi bu yaşlarda gerçekleşir. Çünkü rüştün manası deminde ifade ettiğimiz gibi akli ve ruhi olgunluk ile ilgilidir.
Hadisler’de Rasulullahın Evlilik Yaşı Nedir?
Bu Müşrikler kendi iddialarını ispatlayabilmek için tüm sahih kaynakları bir kenara bırakmış, kıyıda-köşede yada gelen bazı sahih rivayetleri anlamayarak Resulullah (s)’in 9 yaşında bir kız çocuğuyla evlendiğini söyleyerek pedefoli yada çoçuk istismarcısı iftirası atıyorlar.
Biz burada bu laik, kemalist deist, ateist ve şirk sistemlerinin bağlılarının bu iftiraların asılsız olduğunu sahih rivayetlerle hakikatleri gündeme getireceğiz. Onurlu, izzetli ve biraz adaletten yana olanlar bu hakikati görecektir. Ama karakterini ve kişiliğini bozmuş kimselerin bu iftiralarına devam ettirmelerine gelince şüphesiz Allah adaletinin gereği zalimlere karşı intikam sahibidir.
Ayşe annemizi savunmamız, onun pak ve onun müminlerin annesi olduğuna iman etmemizin temel dayanağı kur'an-ı kerimdir. Annemize tarihte 2 defa iftira atılmıştır. Birincisi münafıkların lideri konumunda olan Abdullah ibni selül'ün önderliğinde atılan zina iftarısı ikincisi bugün laik, kemalist deist ve ateistlerden oluşan kimselerin attığı iftiradır. Onlar ayşe annemizin küçük yaşlarda Rasulullah ile birlikte olduğunu, iftirasını yaymaktadırlar.
Resulullah (s)’in Ayşe annemiz ile 9 yaşında evlenmediği ile ilgili yaklaşık 19 delili serd ederek tüm şüpheleri gidereceğiz. O zaman dileyen iman eder, dileyen adaletli yada dileyen helak olur. Bu artık o kimsenin tercihidir.
Ayşe Annemizin Rasulullah (s)’le Genç Bir Kadın Olarak Evlendiğinin Delilleri;
Birinici Delil:
Ebubekir (R.anhu) toplamda 4 çocuğu vardır ve bunların hepsi Ayşe annemiz dahil Mekke'de doğmuştur. (İmam Tabarani Tarihul Umum)
Resulullah (s) 13 yıl boyunca Mekke'de davet yapmış ve tüm sahih kitaplarda Ayşe annemizin ablası 595, abisi Abdurrahman 604 ve Ayşe annemiz 605 yılında doğduğunu rivayet eder. Rasulullah'ın Ayşe annemizle evliliği hicretin 2 yılında yani 624 yılında olmuştur. Buna göre Ayşe annemiz 19 yaşında Resulullah ile evlenmiştir.
İkinci Delil:
Mekke'de ilk Müslümanlar arasında on sekizinci (18) iman eden kimsenin Ayşe annemiz olduğu ile ilgili rivayettir. (İbni İshak Sireti Nebeviye)
Bütün sahih kaynaklarda 610'da ilk iman eden Müslümanlar arasında Ebubekir ve sonra oğlu hariç otomatikmen ailesi olduğunu gösteriyor. Rasulullah (s) Mekke'de tam 13 yıl boyunca davet yaptığı bilinen bir husustur. Dolayısıyla rivayetler ilk yıl içinde Ayşe annemizin iman ettiğini gösterir iken, onunda 605 yılında doğması sahih kaynaklarda sabit olmasına rağman biz burada iman ettiği yılı baz alırsak ve evliliğinin 624 yılında olduğuna göre burada evliliği 14 olarak çıkıyor. Doğum tarihi ile birlikte hesaplarsa 19 yaş olmuş oluyor.
Üçüncü Delil:
Zübeyir bin Mutim denen bir kimse Mekke'de Ebubekir'in kızı Ayşe annemizi kendi oğluna nişanlamış ne zaman Ebubekir Müslüman olunca kendisi nişanı bozmuş ve ben Müslüman olmuş kimseye oğlumu evlendirmem diyerek nişanı atmıştır. (Ahmet bin Hanbel'in müsned)
Burada yine Ebubekir islam'ın ilk yılı 610 yılında iman etmiştir. Efendimiz Aleyhisselam'ın 624 yılında Ayşe annemizle evlenmesi yine onun 15 yaşında olduğunu gösteriyor. Halbuki ayşe annemiz bu rivayette olduğu gibi 15 yaşın çok üstündedir. Çünkü ayşe annemiz bu kimse ile nişanlanması ve Ebubekirin müslüman olmadan önce bu olayın vuku bulması bunu ispatlar.
Dördüncü Delil:
Beşinci Delil: Ayşe annemiz sahih kaynaklarda şunu söylüyor ben genç kız çağında iken kamer suresi 46 ayetini duydum demiştir. (Buhari, İbni Hacer/Fethul Bari)
Bu ayet Mekke'de peygamberin dördüncü yılında inmiştir. Dolayısıyla genç bir kız iken peygamberliğin 4 yılında bunu duyması Ayşe annemizin olgun bir genç kız olması onun 16 ile 17 yaşında olduğunu gösterir.
Altıncı Delil:
Ayşe annemizin ablası Esma, Abdullah ibni zübeyir'in annesi tam 100 yıl yaşamış ve kendisi hicret'ten 27 sene önce doğmuştur. Esma Ayşe annemizden 10 yaş büyüktür. (Tarihul Dimeşk)
Bu rivayete göre Esma 27 yaşında iken hicret etmiştir. Dolayısıyla esmanın doğumu sahih kaynaklara göre 595 yılındadır. Ayşe annemizin doğumu 605 yılındadır. Bu Ayşe annemizin Mekke'de iken 18 yaşında olduğunu ispatlar.
Yedinci Delil:
Arapların hepsi olamasada bir kısmı bir gelenek ve örf olarak kendi kızlarının adet görmesi ve çocuklarını sünnet olmasından sonra kendi kız ve erkek çocuklarına yaş vermeye başlarlar. (Buhari, Muslim, Lisanul Arap, İbni Hiṣam ve Ragibul İsfahani)
Dolayısıyla Araplar kız ve erkek çocuklarına kızları için âdet erkek çocukları için sünnetten sonra yani ergenlik çağından sonra yaş verirler. Ayşe annemizin 6 yaşından nikah ve 9 yaşında Resulullah ile evlenmesi tamamı ile bir gelenek olarak adet yaşından sonraki yaştır.
Lisanu'l Arap kitabında Arapça'da 10 yaşından sonra yaş saymanın 19'a kadar birler yani tek tek olarak sayılır. Örneğin adet olmuş ve 10 yaşına girmiş bir kız çocuğa birden sonra her geçen sene için bir, iki, üç, dört, beş şeklinde yaş verilir, bu onlarda bir gelenek ve görenektir.
Hatta Araplar kızları adet gördüklerinde onlar özellikle ulu orta ya da meclislere gider benim kızım satılıktır diye ilan ederler. Buradaki satılıktır manası benim kızım adet görmüştür, artık onun evlilik vakti geldi diyerek bir ilan yaparlardı. Hür kızlara hür, köle kızlara köle bulunur ve evlendirilirlerdi.
Sekizinci Delil:
İbni hacer el-isabe kitabında; Ayşe annemiz ile Rasulullah’ın kızı Fatıma'nın aynı yılda 605 yılında doğduklarını rivayet etmiştir. Ayşe ve Fatıma'nın doğum yılında Resulullah 35 yaşındaydı. Rasulullah'ın 40 yaşından sonra vahiy alması ve 13 yıl boyunca Mekke'de İslam'a davet etmesi Medine'de hicretin 2 yılında Ayşe annemizle evlenmesi onun 19 yaşında evlendiğini ispatlar.
Dokuzuncu Delil;
Başka bir rivayetten Esma, Ayşe annemizin ablası ve kendisi 10 yaş Ayşe annemizden büyük olarak rivayet edilmiştir. Esma hicret ettiğinde Abdullah'a hamile idi ve kendisi 27 yaşında idi. Ayşe annemiz ise 17 yaşında idi. Resulullah Aleyhisselam'ın hicret'in ikinci senesinden sonra Ayşe annemizle evlenmesi onun 19 yaşında olduğunu gösterir. Ayşe annemizin 605 Esma'nın 595 yılında doğması rivayeti sahih kaynaklarda mevcuttur. (İmam Nevevi Tezhibul Esma, İmam Hakim Mustedrek)
Onuncu Delil: Ebubekir Müslüman olduğunda Esma 15 yaşında idi, Esma Müslüman olduğunda o 18 yaşında idi. Ayşe babası Müslüman olduğunda 5 yaşındaydı. (İbni İshak ve İbni Hişam)
Dolayısıyla Ayşe annemizin 5 yaşında Müslüman olması ve 17 yaşında hicret etmesi ve 2 yıl sonra Medine'de Resulullah ile evlenmesi onun 19 yaşında olduğunu bu kaynakda desteklemektedir.
On Birinici Delil:
Ayşe annemiz abisi Abdurrahman'dan 1 yaş küçüktür. Bedir savaşında Abdurrahman 20 yaşında Müslümanlara karşı savaşmıştır. Hudeybiye'de 27 yaşından sonra Müslüman olmuştur. Buna göre bedir savaşı 624 yılından olduğuna göre bu Abdurrahman'ın 604 yılında doğduğunu Ayşe annemizin 605 yılında doğduğunu gösterir. (İbni Esir Usulü Ğabe)
On ikinci Delil:
Ayşe annemiz Rasulullah ile Bedir savaşı'ndan hemen sonra ikinci senesinde evlenmiştir ve evliliği 9 yıl sürmüştür. Resulullah (s) vefat ettiğinde Ayşe annemiz 27 yaşında idi.(Hatıb Tebrizi Mişkatul Mesabih)
Dolayısıyla Rasulullah Efendimiz ile toplam evlilik süresi 9 yıl Peygamberimizin vefatından sonra 27 yıl yaşamışsa bu Ayşe annemizin 18 yaşında evlendiğini gösterir.
Yeri gelmişken şunu söyleyebiliriz ki sahih kaynaklarda peygamber aleyhissalatu vessellemin karısı, kızı ve akrabalarının kaç yaşlarında evlendikleri ile ilgili rivayetler söz konusudur. Mesela Ayşe annemizin yaşıtlarından olan Resulullah'ın kızı Fatıma 19 yaşında, Esma 18 yaşında, Safiye 18 yaşında, Hafsa 18 yaşında ve Cuveyriye annemizle 18 yaşında evlenmiştir.
Onüçüncü Delil:
Bir rivayetten Abdullah ibni Mesud 610 yılında Müslüman olmuştur. Ayşe annemiz ise ondan önce Müslüman olmuştur. (İbni İshak ve İbni hişam)
Bu rivayette Ayşe annemizin 605 yılında doğduğuna ve dolayısıyla ateist ve deist müşriklerin Ayşe annemizin 614 ya da 618 yılında doğduğu yalanını çürütmektedir.
On dördüncü Delil:
Gelen sahih rivayetlere göre Ayşe annemiz kendisi henüz Mekke'de iken ve çocuk yaşlarda iken fil vakasında Kabe'yi yıkmaya gelen o ordunun içerisinde iki kişinin o zamanlar Mekke'de dilendiğini söylemektedir. (Tirmizi)
Onbeşinci Delil:
Başka bir rivayette Ayşe annemiz fil vakıasından kalan ve Ebabil kuşları tarafından atılan taşlarla oynadığı ile ilgili rivayetler söz konusudur. (Buhari)
Bu sahih hadis aynı şekilde mekkenin etrafında dağılan ebabil taşlar ile oynaması onun çok önceden doğduğunu ispatlar.
Onaltıncı Delil;
Ayşe annemiz anne ve babasının iman ettiğini ve o sıkıntılı dönemde Resulullah'ın sürekli kendi evlerine geldiğini hatırladığını ve peygamberliğin 5 yılında babamın Habeşistan'a hicrete hazırlandığını hatırladığını söylemektedir.
On yedinci Delil:
Ayşe annemiz Mekke'de ilk zamanlarda iki vakit namaz kılındığını hatırladığını söylemiştir. (Buhari)
Bu rivayetlere baktığımızda peygamberliğin ilk döneminde Ayşe annemiz birçok şeyi hatırlıyor. Bir çocuk acaba büyüdükten sonra geçmişe döndüğünde acaba en son kaç yaşını hatırlayabilir? Tecrübelerle sabittir ki minimum 5 ya da 6 yaşında bu olayları hatırlar. Zaten peygamberliğin 610 yılında verilmesi Ayşe annemizin 605 yılında doğması onun en az 6 ya da 7 yaşında olduğunu ve birçok meseleyi bildiğini ispatlamaktadır. Buda Ayşe annemizin Mekke'de en az 17 yaşında olduğunu ispatlar.
On Sekizinci Delil;
Ayşe annemiz Hicri 58 yılında 74 yaşında vefat etmiştir. Resulullah'tan tam 48 yıl boyunca bir dul kadın olarak yaşamıştır. Toplam Peygamberimizle evliliği 9 yıl sürmüş ve doğumu 605’tir. (Nevevi Tezhibetul Esma, (İbni Hişam Es-sire İbni Kesir el-Bidaye, Tabarani, Ahmed bin hanbel)
Tüm bu rivayetlere baktığımızda Ayşe (r.anhe) en az Rasulullah ile evliliği 18 ile 19 yaş arasındadır. Hatta Şia mezhebi bile Ayşe annemize düşman olmasına rağmen, onlar Resulullah ile onun evliliğin 18 yaşında olduğunu söylemişlerdir.
Şimdi Buhari'nin sahih bir rivayette Rasulullah aleyhisselatü vessellemin 6 yaşında kendisiyle Ayşe annemizin nişanlandı ve 9 yaşında evlendiğini aynı şekilde onun evinde oyuncaklarla oynadığını ve salıncaklarla oynarken kadınların onu Rasulullah'ın evine götürdü ile ilgili rivayete baktığımızda muhaddis alimlerimiz bu hadisin ravisi ile ilgili ne demiş ve aynı zamanda yaklaşık olarak Buharinin rivayet ettiği tam 5 hadislerde minimum Ayşe annemizin 17 yaşında evlendiğini ortaya koymaktadır. O zaman hocam sizin sahih hadislerinizde bir çelişki var deme hakkınız doğar. Biz de bunu makul görür. Evet deriz burada bir çelişki vardır. Nitekim hadis usul ilminde iki hadis birbiriyle çalıştığında hadisin birini diğerini ya nesh ettiğini ya da nesh yoksaarası bulunur kaidesince hareket etmek durumundayız. Nitekim Buhari'nin sahih hadisindeki 6 yaşında nişan ve 9 yaşında evliliği ile ilgili hadisin ravisine baktığımızda;
Buhari ve müslim'de Ayşe annemizin ben çocuk iken oyun oynuyordum ve kadınlar beni aldı ve Resulullah ile evlendirdi ile ilgili hadisin ravisi Hişam bin Urvedir. Hişam bu rivayetlerin hiçbirini Ayşe annemizin ağzında duymuş değildir. Kendisi bunu babasından rivayet etmektedir.
Hişan bin Urve 70 yaşına kadar medinede yaşamış orada birçok talebe yetiştirmiş, 70 yaşından sonra basra'ya gelmiş ve orada yerleşmiştir. Kendisi Medine'de 70 yıl boyunca hiçbir zaman medinede bulunduğu vakitlerde bu hadisleri rivayet etmemiştir, ne zaman ki Basra'ya geldiyse, bu yaştan sonra bu hadisleri rivayet etmiştir.
Bu hadisi rivayet eden Hişam bin Urve ile ilgili muhaddisler onun hasta ve zayıf aklı olduğunu söylemişlerdir. Bazı alimlerden özellikle Yakup bin Şeybe Medine'deki hadislerinin güvenilir/sika basra'daki hadisleri ise zayıf ve itibar edilmez demiştir. Hatta İbni kattan el-magribi, Urve bin hişamın Medine ve basra'daki tüm hadislerin zayıf olduğunu söylemiştir.(İbni Recep el-Hanbeli Tabakatul Hanbeli)
Nitekim Buhari’nin rivayetinde ve yukarıda açıkladığımız üzere 5 hadis Aişe annemizin en az 17 yaşında evlendiğini ispatlar. Nede o hadisleri baz alıyorlarda bu hadisleri baz almıyorlar.
Ayşe annemiz şöyle diyor, ben annem ve babamın Müslüman olduklarını ve nasıl da zor bir işe giriştiklerini akıl edebiliyordum. (Buhari)
Bu rivayette Ayşe annemiz Müslümanların ilk yılında anne ve babasının Müslüman olduğunu, hatırladığını söylüyor ve bu hatırlama yaşı minimum en az 7 yaşında varsaysak yine en az ayşe annemizin evliliği 17 yaş olmuş oluyor.
Ayşe annemiz sahih kaynaklarda şunu söylüyor ben genç kız çağında iken kamer suresi 46 ayetini duydum demiştir. (Buhari)
Bu ayet Mekke'de peygamberin dördüncü yılında inmiştir. Dolayısıyla genç bir kız iken peygamberliğin 4 yılında bunu duyması Ayşe annemizin olgun bir genç kız olması onun 16 ile 17 yaşında olduğunu gösterir.
Arapların hepsi olamasa'da bir kısmı bir gelenek ve örf olarak kendi kızlarının adet görmesi ve çocuklarını sünnet olmasından sonra kendi kız ve erkek çocuklarına yaş vermeye başlarlar. (Buhari, Muslim, Lisanul Arap, İbni Hiṣam ve Ragibul İsfahani)
Dolayısıyla Araplar kız ve erkek çocuklarına kızları için âdet erkek çocukları için sünnetten sonra yani ergenlik çağından sonra yaş verirler. Ayşe annemizin 6 yaşından nikah ve 9 yaşında Resulullah ile evlenmesi tamamı ile bir gelenek olarak adet yaşından sonraki yaştır.
Lisanu'l Arap kitabında Arapça'da 10 yaşından sonra yaş saymanın 19'a kadar birler yani tek tek olarak sayılır. Örneğin adet olmuş ve 10 yaşına girmiş bir kız çocuğa birden sonra her geçen sene için bir, iki, üç, dört, beş şeklinde yaş verilir, bu onlarda bir gelenek ve görenektir.
Hatta Araplar kızları adet gördüklerinde onlar özellikle ulu orta ya da meclislere gider benim kızım satılıktır diye ilan ederler. Buradaki satılıktır manası benim kızım adet görmüştür, artık onun evlilik vakti geldi diyerek bir ilan yaparlardı. Hür kızlara hür, köle kızlara köle bulunur ve evlendirilirlerdi.
Başka bir rivayette Ayşe annemiz fil vakıasından kalan ve Ebabil kuşları tarafından atılan taşlarla oynadığı ile ilgili rivayetler söz konusudur. (Buhari)
Bu sahih hadis aynı şekilde mekkenin etrafında dağılan ebabil taşlar ile oynaması onun çok önceden doğduğunu ispatlar.
Ayşe annemiz Mekke'de ilk zamanlarda iki vakit namaz kılındığını hatırladığını söylemiştir. (Buhari)
Bu rivayetlere baktığımızda peygamberliğin ilk döneminde Ayşe annemiz birçok şeyi hatırlıyor. Bir çocuk acaba büyüdükten sonra geçmişe döndüğünde acaba en son kaç yaşını hatırlayabilir? Tecrübelerle sabittir ki minimum 5 ya da 6 yaşında bu olayları hatırlar. Zaten peygamberliğin 610 yılında verilmesi Ayşe annemizin 605 yılında doğması onun en az 6 ya da 7 yaşında olduğunu ve birçok meseleyi bildiğini ispatlamaktadır. Buda Ayşe annemizin Mekke'de en az 17 yaşında olduğunu ispatlar.
Tüm bu açıklamalardan sonra Resulullah efendimizin 6 yaşına nişan 9 yaşında evliliği ya da onun oyuncaklarla oynaması şekline gelen rivayetleri rivayet eden Hişan bin Urve alimlerimiz ittifakıyla onun Basra'da 70 yaşında olması ve aynı zamanda hasta ve zayıf olması sebebiyle ondaki hadisleri zayıf ve itibar edilmez demişlerdir. Zaten bunun sonucunda Buharinin aynı şekilde sahih olan 5 hadisi bu hadislere muhalefet etmektedir. Biz de hem bu sahih 5 hadisi hem de Tirmizi, Müslim ,Abu Davud, İbni Mace, İbni İshak, İbni Hişam ve Ahmed bin Hannel gibi hadisler aynı şekilde tamamı ile Resulullah efendimizin Ayşe annemizle minimum 17 yaşında evlendiğini ispatlarken, biz 6 yaşında nişan ve 9'unda evlendiği hadisi kabul edemeyiz. Çünkü bilindiği üzere hadis usul ilminde iki hadis birbirine çeliştiğinde ya Nesih var deriz ya da Arası bulunur ve bunun arası bulunmak zorundadır. Bu da onun ilga edilmesidir.
Gürsel Gürbüz
BİR CEVAP YAZ