Tekfirin Sebepleri Nelerdir?
Tekfirin Sebepleri
Bir kimseyi İslam milletinden çıkaran, kişiye kafir ismini veren ve ebedi cehenneme götüren belli özellikleri vardır. Ve bu üç şekilde görülür;
Küfür üç şekilde görülür;
1- Kalbin küfrü: Bu şüphe, inkar ve tereddüt şeklinde görülen küfürdür.
2- Dilin küfrü: Bu küfür ve şirk çeşitlerinin ilanıdır. İnkar, alay dini hafife alma ve hakaret gibi sebeplerdir.
3- Ameli küfür: Bu amelleriyle puta tapması yada Allah'tan başkasına secde etmesi gibi durumlardır.
Kalbin küfrü, ilan edilmediği söz ve fiillerde görüntülemediği sürece bir kimse farzları, emirleri yerine getirmesi yada yasaklardan kaçınması her ne kadar Müslümanlar arasında Müslümanların haklarına tabi olsa da ahirette münafık olarak isimlendirilir ve ebedi cehenneme girer.
Dilin ve amellerin küfür ve şirki zahiren hayatta görüntülemesi ancak ikrah, hata ve intifaul kast gibi durumlar dışında bunlar kafir kimseleri olarak isimlendirilirler.
Fail ile ilgili küfrün sabit olabilmesi için belli şartlar söz konusudur. Bu şartlar bir kimsede terettüp ettiğinde bu kimseler tekfir edilir.
Fail/ şahısla ile ilgili tekfir üç kısma ayrılır.
1- Failin mükellef/sorumlu olması
2- Faili fiili ve sözü bilerek işlemesi
3- Failin hür iradeyle küfrü iltizam etmesi/ benimsemesi
Bir kimsenin fillerinde sadır olan küfür fiileri ve sözleri delaleti kat-i/kesin ve sarih/açık olmaları gerekir ve iki şekilde görülür.
Fiil ve söz ile ilgili tekfir iki kısma ayrılır.
1- Mükellef kimsenin fiilleri ve sözlerinde delaleti kat-i ve sarih olması.
2- Şerri hükümlerin amel ve söz'de küfür olduğuna delaleti kat-i ve sarih olması.
Bir kimsenin söz ve fiillerinde sadır olan küfür delaleti zanni ve şüpheli ise bu kimse tekfir edilmez. Bu kimsenin tekfir edilebilmesi için kat-i ve sarih bir hüküm olması lazım.
İltizam ve luzumi açıdan failin küfrü üç şekilde görülür.
1- Kişinin işlediği fiili ve sözü iltizam/benimsemesi.
2- Adalet sahibi iki kişinin bu şahsın küfür fiili ve sözünü işlediğine dair şahitlik etmeleri.
3- Luzimi küfür zahiren fiil ve sözlere sadır olan küfürlerdir. Bu kimseler ikrah, hata ve intifaul kast dışında bu kimseler tekfir edilmezler.
Gürsel Gürbüz
BİR CEVAP YAZ